Omega 3

Bijna iedereen heeft weleens gehoord van Omega 3 vetzuren en dat ze goed zijn voor onze gezondheid. Maar wat zijn Omega 3 nou eigenlijk zijn? En in welke producten vindt je deze gezonde vetzuren terug? In dit artikel vertellen we je alles over deze essentiële vetzuren.

Tonijn

Wat is Omega 3?

Omega 3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur. EPA en DHA staan vooral bekend als visvetzuren.

Omega 3 hoort tot de groep van de essentiële vetzuren, een vetzuur die onontbeerlijk is voor ons lichaam, net zoals we mineralen en vitamines nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Deze vetzuren worden niet aangemaakt door het lichaam zelf, dus moet dit essentiële vetzuur ingenomen worden door middel van voeding.

Waar zitten Omega 3 vetzuren in?

De meest bekende bron van omega-3 vetzuur is natuurlijk die uit vis. Met name de vette vissoorten zoals makreel, forel, haring, zalm en tonijn. Dit zijn overvloedige bronnen van omega-3 vetzuren, met name de EPA- en de DHA-variant.

Zalmfilet

Effecten op de gezondheid

Hart- en vaatziekten

Uit onderzoek blijkt dat het eten van een portie vis per week samenhangt met een lagere kans op sterfte aan hartziekten. Dit wordt ondersteund door onderzoek naar supplementen met visvetzuren, waaruit blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten verkleint met ongeveer 10% bij personen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten. Lees meer het beoordelen van risico’s.

Bloeddruk

Uit onderzoek met supplementen blijkt dat ongeveer 4 gram per dag  EPA en DHA de systolische bloeddruk (bovendruk) verlaagt met ongeveer 4,5 mm Hg bij mensen met een verhoogde bloeddruk die verder geen medicijnen gebruiken.

Cholesterol

Ondanks dat de inname van DHA en EPA goed is voor hart en bloedvaten is er bewijs gevonden dat 2 gram DHA per dag het LDL-cholesterol verhoogt met ongeveer 0,20 mmol/l. Te veel LDL-cholesterol is juist niet goed voor de bloedvaten. Meer onderzoek is nodig om dit mechanisme te begrijpen en om de relevantie ervan te beoordelen.

Zwangerschap en borstvoeding

Het eten van vis en het visvetzuur docohexaeenzuur (DHA) tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind. Deze gezondheidseffecten gelden voor het eten van vis en niet voor het slikken van visoliecapsules.

Omega 3 en afvallen

Ook in ons Gezond Afvallen Online afvalprogramma voor vrouwen en mannen vindt je veel producten terug met Omega 3 vetzuren. Zo vindt je in zowel het afvalschema vrouwen als het afvalschema mannen producten als vette vis (zalm, tonijn, haring) terug en adviseren we om visolie supplementen naast het volgen van het afvalschema te gebruiken.